Leave the World Behind/ Távol a világtól (2023) Kritika

A „Leave the World Behind” című könyv 2020-as Netflix adaptációja egy sor olyan katasztrófafilm közé sorolható, amely nem csupán pusztítással, hanem karaktertanulmánnyal is szolgál, bemutatva egy közelgő apokalipszist. Sam Esmail (Mr. Robot) úgy tűnik, biztosra ment a bestsellerrel, azonban, mint sok más alkalommal, a sorozatokban gyakorlott rendezőnek kihívást jelent az egész estés játékidő kezelése.

A New York-i Sandford család (Julia Roberts, Ethan Hawke, Farrah Mackenzie, Charlie Evans) hirtelen felindulásból kibérel egy csendes, zöldövezeti házat a város zajától távol. A tökéletes környezetet azonban hamar furcsa események és a ház tulajdonosa (Mahershala Ali) és lánya (Myha’la) zavarják meg.

Az internet és az áramszolgáltatás leállt a városban, és sérülésre hivatkozva megkérik a bérlőket, hogy maradjanak egy éjszakára. Azonban a normálistól eltérő jelek gyűlnek, és a karakterek között teret nyer a pánik és a kétségbeesés. Ebben a zűrzavarban és az elzártságban próbálják kitalálni, mi is történik a világban.

A „Leave the World Behind” hangulatát leginkább Shyamalan művei idézik, azonban Esmail, aki már a kezdetektől próbálkozik szokatlan kameramunkával és ritkán használt zoommal, sajnos ismételgeti ezeket a trükköket. A film hosszúságát feleslegesen nyújtja, és a karakterek kidolgozatlansága is zavaró.

A rendező rákényszerítő kameramozgásai és színpadias beállításai nemcsak, hogy nem palástolják, de leplezik a cselekmény hosszúságát is. A film akár egy szűk másfél órában is elmesélhette volna a közepesen izgalmas történetet, de Esmail úr úgy döntött, hogy további 45 percet hozzáad, talán a Netflix miatt, ahol nem kell aggódni a filmek hosszával kapcsolatban.

A vágás során problémák merülnek fel. Esmail képtelen egyszerre két jelenetet párhuzamosan vágni úgy, hogy megőrizze a ritmust, és néha teljesen elfelejti egy-egy szereplőt. A karakterközpontú film esetében a karakterek kidolgozatlansága nagy probléma: vázakat látunk, de nem érezhetjük hitelesen egyetlen karakter mondatát vagy cselekedetét sem.

A karakterek köztük történő félreértések csak azért történnek, hogy feszültséget keltsenek, és ezek miatt minden másodperc teljesen hiteltelen lesz.

A párbeszédeket néha pofátlan termékelhelyezés vagy érthetetlen „véletlenek” zavarják meg. A film célja néhány olyan esemény, mint például a szarvas jelenléte a plakáton, teljesen megmagyarázhatatlan.

A film mégis megtartja a figyelmet, részben a karakterek papírvékony volta ellenére, mert a nézőt érdekli, hogy hová vezet a cselekmény. A színészek, Julia Roberts, Mahershala Ali és Ethan Hawke, annak ellenére, hogy a karakterek nem túl kidolgozottak, mégis megpróbálnak mindenükből kihozni. A próbálkozások ellenére a film sok unalmas pillanatot és erőltetett feszültséget hoz, de legalább láthatjuk a színészek arcjátékát. A Netflix téli nagy dobása tehát számos szempontból alulmarad, és bár nem ér fel Shyamalan „Az Eseményével”, kevés emlékezetes pillanatot kínál a nézőknek.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr8318279389

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Utolsó kommentek


 

CLOSE ADS
süti beállítások módosítása