Thomas Vinterberg időről időre bebizonyítja, hogy nemcsak Dánia, hanem a világ egyik legkiemelkedőbb rendezője. Mads Mikkelsen ismétlenül megerősíti tehetségét, és a Még egy körtnel minden filmrajongónak kötelező megtekinteni, mivel hatása még másnap is érezhető.
Thomas Vinterberg, dán rendező, leginkább a Születésnap és A vadászat című filmjeiről ismert, de ő volt a Dogma95 csoport egyik alapítója is, amely olyan szabályokat hozott létre a filmkészítésben, amelyek a speciális effektusok helyett a történetre, a színészi teljesítményekre és a hagyományos értékekre fókuszáltak. A Még egy kört mindenkinek ismételten bizonyítja Vinterberg tehetségét azzal, hogy az emberi drámák sötét oldalát rendkívül hitelesen ábrázolja. Ő valóságosan képes darabokra törni az embert és keserédes emlékeket hagyni bennünk. A dánok kapcsolata az alkohollal hasonlóan meghitt, mint a skandináv országokban általában.
Bár az alkohol negatív hatásait eddig Mike Figgis Las Vegas, végállomás című filmje sem mutatta be olyan megrázóan (csak ott a piálás a halálként funkcionált), Vinterberg filmje sokkal többet közvetít. Az alkohol képes segíteni az életben vagy legalább elviselhetővé tenni azt, de ugyanakkor veszélyes fegyver is lehet. Ezt mutatja be Vinterberg a Még egy kört mindenkinek című filmjében, amely elkeserítő és komplex alkotás, amely inkább az eltemetett ifjúságról szól, mint az alkoholról. A főszereplőknek nem csak a hivatásukban, hanem az életükben is problémáik vannak, és az alkohol segítségével próbálnak visszatalálni önmagukhoz. Azonban a megváltás útja nem mindig veszélytelen.
A történet négy barátot követ, köztük Martint (Mads Mikkelsen), a középiskolai történelemtanárt, aki elégedetlen az életével. Nikolaj (Magnus Millang) pszichológiatanár, aki újdonsült apaként magányosnak érzi magát. Peter (Lars Ranthe) énektanár, aki belefáradt a munkájába, és Tommy (Thomas Bo Larsen), egyedülálló tornatanár, akinek csak a kutyája van a világon. Nikolaj felveti Skårderud áltudományos elméletét, miszerint egy kis alkohol javíthatna a teljesítményen. Így elkezdik naponta emelni az alkoholfogyasztásukat, de hamar ráébrednek, hogy a dolgok nem ilyen egyszerűek. Mindenük különböző, és a kísérletnek más hatása van rájuk. A rutinból szokás lesz, és az alkohol egy menekülési lehetőséget jelent számukra a kötelességek és elvárások világából. Az alkohol visszavezeti őket a fiatalságukhoz és a szabadsághoz, és néha még az önigazolás eszköze is lehet. Martin, különösen Mads Mikkelsen kiváló alakításával, próbálja összeegyeztetni a józan ész és az alkohol hatását, legyen az a barátai között vagy a családi vacsorán.
Vinterberg ismét a nézőt érzelmi hullámvasútra viszi, és a film az utolsó jelenetében éri el a katarzist, ahol az alkohol és az józan ész harca a középpontban áll. Thomas Vinterberg filmje egy hatalmas figyelmeztetés arra, hogy még egy pohár sör is vezethet az alkoholizmushoz, különösen, ha rosszkor talál meg. A rendező személyes tragédiája, a lánya elvesztése a forgatás negyedik napján, és a gyásza átírta a forgatókönyvet, amelyen lánya unszolására kezdett el dolgozni, és amely végül egy másik befejezést kapott, mint az eredeti terv.
Forrás: filmrajongo.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.