Volevo nascondermi /El akartam rejtőzni (2020)

Célom volt elrejtőzni (Volevo nascondermi) című filmet rendezte Giorgio Diritti, melynek főszereplői Elio Germano, Petro Traldi, Orietta Notari. Ez egy olasz életrajzi dráma, ami 120 perc hosszú és 2020-ban készült. A film 16 éven aluliaknak nem ajánlott.

A XX. század egyik legkiemelkedőbb naív művészének életét bemutató "Célom volt elrejtőzni" című filmet Berlinben Arany Medvére jelölték, és a főszerepet alakító Elio Germano megkapta az Ezüst Medvét. Ez a közelmúlt egyik legsikeresebb olasz alkotása, és elismerésekkel hosszabbította meg a díjszezont, beleértve a Golden Globe Italy, a David di Donatello és az Európai Filmdíj elismeréseit is.

Képzeljük el, milyen lehetett az az ifjú fiú, akit mind a kortársai, mind a felnőttek egyaránt kínoztak és gúnyoltak, és akiről azt mondták, hogy ő csupán egy hiba, akit sosem kellett volna megszületnie. A válasz erre az Antonio Ligabue/Anton Laccaube, aki autisztikus jegyeket mutatott és állandó démonokkal küzdött az elméjében. Mégis ő vált a XX. század egyik meghatározó naív művészévé, akinek életében végül elismerték és méltatták.

Svájcban született, de onnan Olaszországba toloncolták, és kérdéses volt, hogyan szolgálhatná egy olyan ember a fasizálódó ország felemelkedését, aki számos tekintetben eltért a normálistól. Ligabue szenvedélyesen és ösztönösen rajzolt és alkotott, és csak a szerencse révén fedezte fel a művészetét, ami megbecsült társává tette a társadalomban. A sikere késve érkezett, és a múlt megaláztatásai és érzése, hogy felesleges és haszontalan, sohasem hagyták el.

Ő egy olyan ember, aki otthon találja magát az elmegyógyintézetekben és szegényházakban, és nem tartja vissza magát. Az ösztönei által vezérelve cselekszik, ami a művészetében is megjelenik, és egyedülállóvá teszi azt.

A hosszú időszakos elszigeteltség és a szeretet hiánya miatt Ligabue a festményeiből származó pénzt drága tárgyakra és barátokra költi, olyan, mint egy kisgyerek egy édességboltban. A motorozás a szenvedélye, ahol megtalálja a szabadságot, és tucatnyi motorral is megveszi őket. Az emberek egyfelől vonzódnak hozzá, de gyakran hiányzik az őszinteség. Váltakozva élvezi a sikert és a gazdagságot, majd visszavonul a természetbe, az állatok közé, ahol mindig otthon érezte magát.

Külső megjelenése és furcsa viselkedése miatt nehezen talált kapcsolatot a nőkkel, noha elismert és gazdag művész volt. Egyetlen vágya az volt, hogy találjon valakit, aki mellette lehet, aki elfogadja őt. Az udvarlás nem volt a védjegye, és zavarba hozta az intimitás, a testiség és a másik nem közeledése, hiszen sosem érezte a szeretetüket, és nem viselte jól, ha valaki hozzáért.

Giorgio Diritti filmje olyan, mintha maga Ligaube mesélné el, hogyan vált művésszé. Az elszabadult elme időnként ugrál, hogy megmutassa nekünk a festmények mögött megbúvó küzdelmet és mentális összeomlást. A film a művészetet meghatározó elemekre koncentrál, és mellőzi a kevésbé fontos életeseményeket. Az alkotó folyamatos szenvedésként és gyötrelmeként mutatja be. Hasonlóképpen a "Van Gogh az örökkévalóság kapujában" című filmhez, ahol Willem Dafoe színészi játéka segített a nézőknek megérteni és befogadni a művész és a mű közötti kapcsolatot.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr5318238455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Utolsó kommentek


 

CLOSE ADS
süti beállítások módosítása