Il sol dell’avvenire /Fényes jövő (2023)

Nanni Moretti, a kiváló filmes alkotó és számos elismerés tulajdonosa, különleges humorral és látásmóddal rendelkezik. A 70 éves forgatókönyvíró-rendező legújabb filmjében összefoglalja eddigi munkásságát, hogy felkészüljön egy ígéretesebb jövőre. Az 1956-os forradalom emlékének idézése és Anger Zsolt kiváló teljesítménye miatt is érdemes megnézni.

Giovanni (Nanni Moretti), a tapasztalt rendező, éppen új filmjén dolgozik, miközben minden körülötte összeomlik. Ez az első alkalom, hogy nem a feleségével munkálkodik együtt, a nő ráadásul eltávolodott tőle és válást akar. Lázadó természetű lánya új barátja sem felel meg minden apai álomnak. A film finanszírozása is gondokkal küzd, a producer barátja (Mathieu Amalric) nem éppen megbízható. Giovanni hajlamos a múltba menekülni, ahol a siker, a szeretet és a tisztelet még jelen volt. Gondolatban újraélve a boldog időket, amikor feleségével ismerkedett meg.

Az előkészületben lévő film 1956-ban játszódik, és a Budavári Cirkusz olaszországi látogatását mutatja be a forradalom idején. A cirkuszi társaság az Olasz Kommunista Párt helyi szervezetének meghívására érkezik, és a magyarországi események mindenkit felkavarják. A háttérben valós események zajlanak, mint a szovjet csapatok bevonulása és a forradalom erőszakos leverése, amely megosztja az olasz kommunistákat, és a párt megalakulása óta ez volt az első igazi nagy kihívás. A párt vezetése ellenforradalomként értékelte a magyarországi eseményeket a pártlapban, amivel a szakszervezetek és a szocialisták nem értettek egyet. Anger Zsolt által alakított cirkuszi társulat nehéz helyzetbe kerül a meghívás és a fellépés tekintetében.

Moretti ekkor még csak hároméves volt, de az események hatással lehettek az életére és világnézetére. Az '56-os események a párt szemléletváltásának és irányvonalának metaforájaként is értelmezhetők, ahogy Giovanni, a filmet készítő, az életében válsággal küzdő alkotó is az új irányokat keresi, amelyek lehet, hogy fényesebb jövőt hozhatnak. A múlt és a jelen, a vágyak és a valóság keverednek, és Giovanni igyekszik összerakni az életének széttört darabjait, de közben kritikus is a jelen filmfogyasztási szokásokkal.

A Fényes jövő film az alkotó filmes eddigi munkásságát és magánéletét vizsgálja, beleértve szokásait, megnyilvánulásait és világfelfogását. Bár a legújabb film élvezhető anélkül is, hogy ismernénk ezeket az elemeket, az élvezeti értéke kisebb lehet. A főhőse egy nehezen kezelhető, kiábrándult alak a jelenben, aki szilárdan tartja magát saját véleményéhez, és gyakran túlzottan őszinte. Bár senkinek nem árt és nem rosszindulat vezérli, az esendősége miatt mégis szerethető. Keményen küzd azért, hogy ne így legyen, és ezért vegyes érzelmeket kelt bennünk.

A Fényes jövő film megtekintéséhez némi empátia és figyelem szükséges a főszereplő iránt, de összességében egy kellemesen kényelmetlen élmény, amit már csak a magyarországi vonatkozás és Anger Zsolt szereplése miatt is érdemes ajánlani.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr618236989

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Utolsó kommentek


 

CLOSE ADS
süti beállítások módosítása