Karlovy Varyban és a miskolci CineFesten is méltatták a norvég rendezőnő első egész estés filmjét, amely egy négygyermekes anya házasságának megromlásának okait tárja fel.
A Szerethető igazán szerethető, mert szereplői nem gonoszak, hanem esendőek, emberi hibákkal.
Egy anya a boltban vásárol a gyerekeivel, akik sehogy sem hallgatnak rá. Fizetésnél derül ki, hogy nincs pénz a kártyán. A sor egyre hosszabb, a vásárlók türelmetlenek, a gyerekek pedig továbbra is rendetlenkednek. Az anya kétségbeesetten hívja az apát, hogy utaljon pénzt.
Egy átlagos családanya átlagos napja, ami előrevetíthetne egy újabb filmet a nemi szerepekről. De mégsem ez történik. Szerencsére nem, hiszen ebben a témában már születtek remek alkotások.
Maria egy buliban találkozik Sigmunddal. Bár igyekszik felhívni magára a figyelmét, Sigmund eleinte nem tud mit kezdeni a helyzettel, zavartan mosolyog. Maria nem adja fel, kitartása pedig végül meghozza a gyümölcsét. Kiderül, hogy a vonzalom kölcsönös, és hamarosan egy párként folytatják az életüket. Éveik során két közös gyermekük születik, miközben Maria próbálja megtalálni önmagát. Négy gyermekkel kell helytállnia Sigmund gyakori távollétei miatt, aki a munkája miatt folyamatosan úton van. Egy nap, amikor Sigmund újra bejelenti, hogy napokra el kell utaznia, heves vita alakul ki, és felmerül a válás lehetősége. Maria különköltözik, hogy átgondolja a helyzetet, a pár pedig szakember segítségét kéri.
A skandináv filmekről gyakran a krimik jutnak eszünkbe, pedig rengeteg értékes alkotás születik a hétköznapokról is. Ezek a filmek kendőzetlen őszinteséggel mutatják be, hogy a jóléti társadalmak sem mentesek a problémáktól. Bár a feszült helyzeteket sokszor humorral oldják, a skandináv filmek igazi erőssége a dráma.
A felvetett problémák nem abból fakadnak, hogy az emberek a jólét miatt unatkoznának, hanem abból, hogy ők is ugyanolyan emberek, mint bárki más. Ez az őszinteség és az egyedi filmnyelv univerzálissá és átélhetővé teszi a történeteket.
A válás előtti mediációs folyamat hazánkban is létezik, és csak remélni lehet, hogy nem pusztán egy kipipálandó kötelességként tekintenek rá. A filmben pozitív példa látható arra, hogyan próbálnak megoldást találni a problémákra egy jól működő szociális ellátórendszer és empatikus szakemberek segítségével. Van egy jelenet, amikor a pár úgy érzi, nem mehetnek így tovább.
A néző ekkor gondolkodni kezd, majd a pszichológusnál újra felidézik ezt a pillanatot, immár más szemszögből. Ekkor kezdjük igazán megismerni Mariát és Sigmundot, mert a helyzet nem fekete-fehér, hanem sokkal összetettebb és bonyolultabb.
A film egy pár válságba jutott kapcsolatán keresztül mutat rá egy mélyebb problémára. A skandináv filmekre jellemző, hogy felnőttként kezelik a nézőt: a nagyobb kérdéseket saját élményeink alapján fedezhetjük fel, mert ritkán mondják ki őket egyenesen.
Amit látunk, az egy hétköznapi házasság hétköznapi emberekkel, amely hétköznapi módon siklik ki. Ahogy Maria beszélget rokonokkal, barátokkal és szakemberekkel a házasságáról, egyre mélyebb rétegei tárulnak fel az eseményeknek, és kiderül, hogy a hétköznapok sokkal bonyolultabbak, mint elsőre hinnénk.
A Szerethető üzenete az, hogy először önmagunkat kell elfogadnunk és szeretnünk ahhoz, hogy másokat is igazán szeretni tudjunk. Beszélnünk kell a rossz kapcsolatokról és a jellembeli hibákról, még akkor is, ha ez kellemetlen. Ezek a filmek nem azért készülnek, hogy kényelmetlenül érezzük magunkat, hanem hogy gondolkodjunk, beszélgessünk, és ha szükséges, merjünk változtatni.