A 87 éves korában elhunyt, Oscar-díjas William Friedkin, aki a 70-es években alkotott két szinte tökéletes filmet, Az ördögűző és A francia kapcsolat, klasszikusokká váltak, és idővel is megőrizték értéküket. A sikerek és a jó kritikák után, különösen a 70-es évek stúdiórendszerének engedékenysége miatt, Friedkin szabadon választhatta ki következő rendezését, amely egy Henri-Georges Clouzot francia film, A félelem bére, remake-je lett.
A történet rendkívül egyszerű: négy férfi menekült a múltjából, és egy kolumbiai dzsungelfaluba érkezik. Eközben illegális olajkitermelés során szabotázs történik a szomszéd faluban, és az ellenrobbantás miatt szükség van dinamitos ládák elszállítására a célállomáshoz. A négy férfit kiválasztják, hogy vezessék a teherautókat. Cserébe mindenük meglesz, és új életet kezdhetnek.
A film sok szempontból ígéretesnek tűnt, de két tényező miatt vált hatalmas bukássá. Az első ok az eredeti cím volt, a Sorcerer (Varázsló), amely miatt a nézők természetfeletti tartalmat vártak, de ehelyett egy európai stílusú thrillerrel találkoztak. A másik tényező a Csillagok háborúja bemutatása volt, ami elnyomta Friedkin filmjét. Az idő azonban kedvezett a filmnek, és aztán az emberek felfedezték annak értékét, amit Friedkin kitartó munkával alkotott meg.
Friedkin eredetileg Steve McQueen-t szerette volna a főszerepben, de McQueen csak akkor vállalta el, ha feleségét, Ali MacGraw-t is beveszik a filmbe. Friedkin ezt visszautasította, és végül Roy Scheider lett a főszereplő. A film forgatásának körülményei nehézek voltak, a kolumbiai jeleneteket a Dominikai köztársaságban vették fel, és a dzsungelben játszódó jelenetek nehézségei megviselték a színészeket és a stábot.
A film erősen európai hangulatot áraszt, és a francia filmgyártás jegyeit hordozza magán. Friedkin nem igyekezett kiszolgálni az amerikai közönséget, és hű maradt saját víziójához. A film hosszú bevezetővel kezdődik, ami sok időt vesz igénybe, de szükséges a karakterek és a probléma megértéséhez. A kaland csak egy óra után veszi kezdetét, és egy hosszú hídszakasz csúcsponthoz vezet. A híd elkészítése komoly költségeket rótt a produkcióra, de a jelenet maga páratlan feszültséget és zsenialitást hozott.
A történet lényege a négy férfi útja a pokolban, és bár helyszín és kor tekintetében westernként is megállná a helyét. A színészek kitűnően alakítják a karaktereket, és Friedkin képi világa, valamint a Tangerine Dream filmzenéje emelik a film színvonalát. A film a 70-es évek végét jelenti, amikor a filmkészítők még a nézőket intellektuális partnerként kezelték. A Félelem ára ma már kultikus film, és Friedkin alkotói szabadságának a csúcspontja, amelyet ma már nehéz lenne újra létrehozni a filmgyártásban. Friedkin hagyatéka azonban ma is inspirálhatja a filmtörténetet, és útmutatást adhat a mai filmkészítés számára. A Félelem ára 2023-ban is tökéletes választás a filmrajongók számára.
Forrás: filmrajongo.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.